Регион
  • 10

    18

    2015
img

 

– Ігор Миронович, про необхідність децентралізації вже говорено-переговорено, але все якось ніяк. Чому?

– В Україні про децентралізацію влади говорять уже років 10. Питання про те, що на місця потрібно віддати більше повноважень і коштів, вперше з’явилося на порядку денному в 2003 – 2004 роках. Цю тему підняв другий президент Леонід Кучма під час підготовки змін до Конституції. Тоді вона потонула. Віктору Януковичу, який став прем’єр-міністром у 2006 році, децентралізація була не вигідна. Другий етап Конституційної реформи, який передбачав децентралізацію, став жертвою політичної кризи 2007 року, коли був розпущений парламент і пройшли нові вибори до Верховної Ради. А потім було не до цього.

– Що дасть децентралізація нашим регіонам?

Україна сьогодні – найцентралізованіша країна в Європі з непомірно роздутим штатом чиновницького апарату. Децентралізація дасть можливість значно скоротити його чисельність і

зменшити навантаження на бюджет. Вона не тільки підвищить статус регіонів, але і змусить їх самостійно визначати власні пріоритети розвитку, приймати рішення, як і на що витрачати власні кошти і, найголовніше, навчить нести за це відповідальність.

Формат децентралізації дає можливість розпоряджатися фінансами, які заробляють громади на місцях. Всі види податків, платежів і зборів, крім місцевих (незначна частина залишається) на сьогоднішній день йдуть у центр. По суті, з усієї України збираються кошти, а потім розподіляються областями. Це породило величезну армію чиновників в Києві – міністерств, управлінь, відомств. Таким чином виникають корупційні схеми. Коли ж фінанси перебувають на місцях, близько до громадам, їх легше контролювати.

– Проблеми яких сфер життя допоможе вирішити децентралізація?

– Волонтери довгий час вирішували питання уряду, адміністративної влади. Вони знають, з чим доведеться мати справу, проблеми на місцях, тому у першу чергу децентралізація розуміється нами як інструментарій, за допомогою якого можна допомагати людям, можна захищати їх інтереси і реалізовувати потреби населення. Користь від децентралізації в першу чергу повинна торкнутися медицини, тому що укрупнення, яке відбувалося за колишньої влади, призвело до того, що у селах і селищах скасували місцеві поліклініки і лікареньки, нехай з невеликим, але таким потрібною місцевим жителям кількістю ліжко-місць. Реально є випадки, коли люди вмирали, поки їх везли карети швидкої допомоги до районних лікарень. Децентралізація ж дозволить громаді самій вирішити – чи потрібна їм своя больничка, чи зможуть вона її утримувати.

На сьогодні існує ще тенденція закриття малокомплектних шкіл. І хоча з ними пов’язано багато проблем і питань (наприклад, якість освіти), громада сама може вирішити, чи в силах вона утримувати таку школу. Сільська громада ж може вирішити, як утримати в селі необхідних їй фахівців – вчителів, агрономів, ветеринарів, лікарів ...

У Харківській області є райони, де видобувають газ і де з цієї причини існують екологічні проблеми – Шебелинка, Краснокутськ, Нова Водолага, Зміїв. В рамках повноважень місцевих

рад було б правильно отримувати певну компенсацію за зіпсовану екологію і направляти її на розвиток інфраструктури цих районів – ті ж лікарні, дороги.

Що стосується водойм. В принципі за законом у нас водойми не можуть бути приватною власністю. Але на практиці ми бачимо обгороджені берега, взяті в оренду на десятки років. Рибалок не

допускають до таких водойм, вимагають у них оплати. Питання такої оренди повинні узгоджуватися з громадою, і громада повинна диктувати свої умови таким орендарям. Аналогічна ситуація з мисливськими угіддями – їх теж віддають орендарям, ігноруючи думки місцевих громад.

– Повноваження органів місцевого самоврядування і центральної влади будуть розділені у всіх ключових сферах?

– На рівень громади, згідно з проектом Кабміну, пропонується віддати питання забудови, утримання місцевої інфраструктури, благоустрою, швидкої допомоги, ЖКГ, пасажирських перевезень.

Децентралізація влади розширить можливості отримання українськими регіонами міжнародної матеріальної та технічної допомоги, яка буде спрямована на підвищення якості комунальних послуг, розвиток місцевого самоврядування, на те, щоб міста і села ставали кращими.

Попередньо пропонується залишати на місцях до 25% податку на доходи фізичних осіб, від 10 до 25% податку на прибуток підприємств, частково – екологічний податок, єдиний і земельний податки пропонують у повному обсязі залишити на місцях. Зекономлені кошти місцевих бюджетів теж пропонується залишати на місцях. При цьому органи місцевого самоврядування отримають можливість вводити місцеві податки, визначати їх ставки і встановлювати пільги.

 

  • 61022, Харьков, ул. Сумская, 49

© 2016